Ismét véget ért az izgalmakkal teli Dakar Rally
A Dakar Rally, avagy a világ leghíresebb és legkeményebb terepversenye, 2024-ben már több mint negyven éve fogja izgalomban tartani a motorsport rajongóit. Az esemény roppant népszerűsége és hatalmas méretei miatt már régóta nem csupán egy egyszerű verseny, hanem egy igazi dzsembori, amely összehozza a legjobb autós és motoros versenyzőket a világ minden tájáról.
A Dakar Rally története egészen 1978-ig nyúlik vissza,
amikor is Thierry Sabine francia motorversenyző életét vesztette egy sivatagi versenyen. A tragikus baleset után Jean-Claude Bertrand, aki Sabine barátja volt, úgy döntött, hogy emléket állít barátjának egy nagyszabású versennyel, amely megmutatja a motorosok és autósok bátorságát és kitartását. Így született meg a Dakar Rally, amely első futamát Párizsból Dakarba, Szenegál fővárosába indította.
A verseny mára már hatalmas méreteket öltött, és szinte minden évben más-más útvonalat jár be, amelyek során a versenyzők átlépik az Atlanti-óceánt, átszelik az afrikai sivatagokat, átutaznak a Szaharán, majd megérkeznek a célba, Dakarba. Az útvonalak változatossága és a verseny nehézsége miatt a Dakar Rallyt nemcsak a legjobb autós és motoros versenyzők, de a legjobb kamion- és quad versenyzők is vállalják, így igazi összecsapásnak lehetünk tanúi minden évben.
A verseny történetében számos emlékezetes pillanatot és szenzációs teljesítményt láthattunk. 1982-ben a francia Cyril Neveu nyerte meg a versenyt, s ezzel ő lett az első motoros, aki kétszer megnyerte a Dakar Rallyt. 1991-ben a legendás francia autóversenyző, Ari Vatanen a sivatagban eltévedve egy helikopter segítségével talált rá a célra, amely azóta is az egyik legemlékezetesebb pillanata a versenynek. 1998-ban pedig a portugál motorversenyző, Paulo Goncalves egy hőlégballonból ereszkedett le a célba, hogy megünnepelje első helyezését.
Az első években a Dakar Rally még csak a terepjárók és a motorok kategóriájában zajlott,
azonban a mai napig is folyamatosan bővül a verseny kategóriái. 2009-ben debütáltak a quadok, majd 2010-ben a kamionok is megkapták a lehetőséget, hogy részt vegyenek a versenyen. 2012-ben pedig először indult egy elektromos autó a versenyen, amely nagy port kavart a szakma és a közönség körében.
A Dakar Rally nem csak a versenyzők számára jelent komoly kihívást, hanem a szervezőknek is. A verseny nagyobbá és látványosabbá tételének érdekében a szervezők minden évben új útvonalakat készítenek, amelyek során áthaladnak különböző országokon és területeken. A verseny során a versenyzőknek számos nehézséggel kell szembenézniük, mint például az extrém hőmérsékletek, a sivatagi homok, a sziklás területek, a magas hegyek és a hosszú távok.
Sajnos a 2024-es Dakaron is történt halálos kimenetelű baleset. A Szaúd-Arábiai megmérettetésen Carles Falcón motorversenyző a második szakaszban olyan súlyos sérülést szenvedett, hogy újra kellett éleszteni, majd a kórházban elhunyt.
A közel 8000 km-es távon végül az Audival versenyző, 61 éves, történelmi negyedik győzelmét arató Carlos Sainz nyert.
A Ford márka hosszú történettel rendelkezik a Dakar Rally-n.
1997 óta aktív résztvevője a versenynek, és az évek során számos sikert könyvelhetett el, bár nem a gyár képviseltette magát, hanem a márka, melyet különböző csapatok tuningoltak és alakítottak át. Az első győzelmet 2000-ben érték el egy Ford Rangerrel, és a 2003-as és 2004-es években is diadalmaskodtak. Az 2009-es év különösen emlékezetes volt, amikor a Ford Racing Team Argentína két járműve, a Ford Ranger és a Ford F-150 Raptor is az élmezőnyben végzett.
Az idei évben elsőként a Ford döntött úgy, hogy kifejezetten a versenyre gyártanak egy modellt, így gyári támogatású egy Ranger T1+ versenyautóval indultak el, mely az előző generációs Ranger alapjaira épült és 3,5 literes Ecoboost motor hajtja.
Mivel a 2024-es év a tapasztalatszerzésről szólt a Ford tervezőmérnökei számára, így nagyívű reményeket nem fűztek a jó helyezéshez. De már tervezik, hogy 2025-ben egy teljesen új, egyedi építésű Ranger Raptorral vágnak neki a versenynek, mellyel már a győzelmet is megcélozhatják.