Gumiabroncsokról nemcsak kezdőknek

Egy átlag autós keveset foglalkozik gépjárműve gumiabroncsával azon kívül, hogy a téli és nyári gumikat cserélgetjük az évszaknak megfelelően. Sokan esküsznek a négy évszakos gumira, így még félévente sem ellenőrzik a gumiabroncsok állapotát. Ritkán ellenőrizzük a keréknyomást, és arra sem nagyon vesszük a fáradságot, hogy egy nagyobb túra előtt terepgumira váltsunk. Persze ez nem mindenkire igaz! 

Ahhoz, hogy a gépkocsink komfortos utazást, kiváló menetteljesítményt nyújthasson érdemes figyelmet fordítani a gumiabroncsok típusára, állapotára.

A víz, az út és a gumiabroncs felülete között egyfajta kenőanyagként működik. Az autóvezetőket gyakran tréfálják meg az úton keresztülfutó vízátfolyások esős időben. Minél kisebb redőzöttsége van a gumiabroncsnak, annál nagyobb az esélye a kisebb mértékű tapadásnak, így a csúszásveszélynek is.

A gumiabroncs gyártók az igényekhez igazodva már többféle megoldással szolgálnak a gépjármű tulajdonosok számára.

Például kaphatóak a Ford Ranger típusokra, négykerék meghajtásra tervezett, kiváló minőségű SUV országúti – terep vegyes használatú gumik, melyek ugyan nem olcsóak, azonban minden útfelületen egyedülálló irányíthatóságot biztosítanak. Az innovatív futófelületi keveréknek köszönhetően egyenletes és lassú kopást garantálnak. Három soros mintázati bordakialakításuk könnyed és csendes gördüléssel viszi autónkat a célállomásig.

Nem feledkezhetünk meg a guminyomás ellenőrzéséről sem, melyet célszerű két hetente megtenni, vagy nagyobb utak, túrák előtt. Sok hátrányát érezhetjük annak, ha nem a gyártó által ajánlott mennyiségű levegővel töltött gumikat használunk. Romlik az úttartás, csökken a kanyarstabilitás és a kormányozhatóság. Ha hosszú távon szeretnénk a gumiabroncsokat használni, érdemes megóvnunk az elégtelen guminyomás okozta károsodásoktól.

Amennyiben kicsi a nyomás, akkor könnyebben roncsolódnak, durranhatnak szét a kerekek, magas guminyomás esetén pedig a csökkenő tapadás miatti rosszabb menetstabilitással, fékút növekedéssel kell számolnunk. Az üzemanyag fogyasztás és a károsanyag-kibocsátás is növekedhet a gördülési ellenállásra gyakorolt hatás miatt.

A guminyomás ellenőrzését legegyszerűbben a benzinkúton végezhetjük el. Az optimális guminyomás értékét a gépkocsi használati utasításában, a tanksapka-fedelén vagy az ajtóoszlopon találhatjuk meg. A megfelelő guminyomás nem a gumiabroncs fajtájától függ, hanem az autó típusától (annak súlyától, sebességétől).

Ha az R15 109T XL mond nektek valamit, akkor következő cikkünk nem nektek szól majd. Megfejtjük a titkos jeleket, melyeket a gumiabroncsokon a gyártók és a forgalmazók tüntetnek fel és a választásnál fejtörést okozhatnak számunkra.