Milyen hatása van a koronavírusnak az autóiparra?

A koronavírus-járványnak a világgazdaság egészére jelentős hatása van. Talán nem túlzás azt állítani, hogy minden területen negatív következményekkel jár. Az egyik legnagyobb vesztes az autóipar, aminek hosszú távon is komoly betegséggel kell megküzdenie. 

Gyenge kezdés, erős visszaesés

A korábbi esztendők tendenciáihoz képest az elmúlt néhány évben nem nevezhető túl sikeresnek az autóipar. Még a tavalyi év végén minden szakértő azt jósolta, hogy idén sem dönt meg semmilyen rekordot egyetlen eladási mutató sem. Az is igaz, hogy 2017-ben komoly csúcsot állított be az iparág: nem kevesebb, mint 96 millió autót adtak el. A visszaesés ekkor kezdődött, de azért félteni sem kellett különösebben a gyártókat.

Egészen a koronavírus-járvány világban való elterjedéséig. Kimutathatóan 2019 végén ütötte fel fejét először, mint azt mára bizonyára a legtöbben tudják: Kínában. Ezután az egész világon gyorsan szétterjedt, olyan gyorsan, amire senki sem számíthatott. Döbbenetes volt, ahogy a világ legnagyobb autógyárának, a Fordnak a részvényei márciusban 10-ről 4,4 dollárra estek vissza.

Mitől zuhantak ekkorát a számok?

A Covid-19 hatása leginkább a fogyasztói szokások területén volt tetten érhető, leginkább az első harmadban. Sokan igen jelentős bevételektől estek el, rengeteg embernek szűnt meg a munkahelye, vagy lett részmunkaidős. Egyértelmű, hogy ilyenkor mindenki csak a legszükségesebbekre, például élelmiszerre és lakhatásra költ. Ha valaki ezek ellenére is autót vett volna, mert már megvolt rá a félretett pénze, esetleg valamiért nem érintette érzékenyen a kiesés, annak sem volt könnyű dolga. Autót vásárolni ugyanis legjobb tudomásunk szerint futáron keresztül még nehezen lehet. A legtöbb országban ráadásul tavasszal még lakhelyelhagyási tilalom volt érvényben, nem is beszélve a határzárokról.

Ezért sok helyen egész egyszerűen leállították a gyártósorokat, és ideiglenesen lakatott tettek az üzemekre. A home office fogalma a gyártásnál természetesen nem volt értelmezhető. Sok cég állt rá az addigi alkatrészek gyártása helyett lélegeztetők és maszkok előállítására. Nyár végére, ősz elejére mintha kezdene magához térni az iparág, de sokak szerint az év végi összesítésnél akár 40 százalékkal is romolhatnak az autógyártás számai Európában.