Ford Ranger – a legvonzóbb választás a pick-up vásárlók számára

Hi-tech megoldásokkal, intelligens konnektivitással, munkához, családi programokhoz és szabadidős használathoz egyaránt ideális lehet mindenki számára a Ford Ranger.

Valójában a Ranger modell család minden tagja a kényelem és a jó közúti dinamika lenyűgöző keverékét kínálja anélkül, hogy feláldozná működőképes teherszállító képességeit. Ez szerencsés, mert a pick-up vásárlók ma már olyan járműveket keresnek, amelyek nem csak kompetens terepjáró igáslovak, hanem kényelmesek és kellemesen vezethetőek is.

Ezen a ponton ki kell hangsúlyoznunk, hogy az elérhető pick-up modellek száma Európában folyamatosan csökken, s ez a károsanyag-kibocsátási szabályok szigorításának a következménye, amely alapján a hatóságok hatalmas pénzbírsággal sújthatják a gyártókat, ha a járműveik nem felelnek meg a szabályozásnak. Ennek eredményeként a Ford Ranger ma már az európai piacon szinte csak az Isuzu D-Max-szal, a Ssangyong Mussóval és a Toyota Hilux-szal áll versenyben.

A hazai kereskedők kínálatában jelenleg elérhető Ford Ranger modellek megemelt menetmagassága és hatalmas méretű szélvédője viszonylag egyszerűvé teszi a vezetést a közúti forgalomban, ám a parkolás problémát jelenthet a hátsó szélvédő melletti oszlopoknak köszönhetően. A hosszú motorháztető eltakarja a kisebb akadályokat – például oszlopsorokat – a parkolókban is, ezért érdemes megfontolni az opcionális első parkolószenzorok felárát.

Kétségtelen, hogy a Ranger modellek kevésbé szenvednek az oldalirányú remegésektől, amely a legtöbb laprugós, hátsó felfüggesztésű pick-upra jellemző. Sokkal jobban szigetelt a kabinjuk is a felfüggesztés zajától, és meglehetősen jó a lengések csillapítottsága is más pick-upokhoz képest – és ez akkor érzékelhető leginkább, ha egy hagyományos SUV-ból szállunk át egy új Rangerbe, mint manapság oly sok vásárló. 

Miután beszállunk egy új Ranger vezetőülésébe,

azt fogjuk tapasztalni, hogy a Ford Ranger tisztességesen kormányozható, egyszerűen irányíthatjuk a magas karosszériáját a domborulatokon és kátyúkon egyaránt. Jobban elnyeli a váratlan rázkódásokat, mint néhány keményebb vetélytársa, és meglehetősen jól megbirkózik a szűk, kanyargós utakkal is. Első benyomásként talán lomha és lassú vezetni, és ha nem kis sebességgel vesszük be a kanyarokat, soha nem lehetünk biztos abban, hogy a gumik tapadása valóban megfelelő. 

A legkedvezőbb árú, belépőszintű modellek kivételével mindegyikben már alapfelszereltségként kapcsolható a négykerék-hajtás. Ez lehetővé teszi, hogy kétkerék-meghajtású üzemmódban közlekedjünk az utakon (az üzemanyag megtakarítása és a kormányozhatóság növelése érdekében), ugyanakkor négykerék-meghajtásra váltsunk pl. nehéz pótkocsik vontatásakor vagy a terepen. 

Az XLT, az MS-RT, a Wolftrak, a Wildtrak, a Stromtrak és a Raptor,

mind ugyanarra a Rangerre épülnek, ugyanakkor teljesen más szerepet töltenek be. Közös bennük, hogy mind az EcoBlue 2 literes, négyhengeres common rail dízelmotorral kaphatóak, ám 2 fajta teljesítmény szinttel.

A Ranger család alapmodelljének számító XLT-ből továbbfejlesztett Wolftrak a Ranger modellek egészen más arcát mutatja. Ezt a modellt a Ford olyan embereknek szánja, akik szabadban dolgoznak és igen komoly tereptudást várnak el a járművüktől, ugyanakkor ezzel párhuzamosan egy komfortos személyszállítót is szeretnének a családjuk számára. Minden a hétköznapi használhatóságról szól. A Ford ezt a modellt azoknak ajánlja, akik ki is használják a jármű terep- és szállítóképességeit. Ebben a modellben az EcoBlue dízel motor csak szimpla turbós, így 175 lóerős és 420 Nm nyomatékra képes 1750-2500-as fordulat között. Megvásárolható akár hatsebességes manuális, akár hat-  vagy tízfokozatú automata váltóval is. Ára az XLT kivitelnél kb. bruttó 2 millióval magasabb, az Autócentrum Szabó Csoport által üzemeltetett https://www.autocentrumszabo.hu/onlineauto webáruházban megvásárolva pl.14,5 millió forintért vihető haza, míg a Wildrak modell ára jelenleg kb. bruttó 16,8 millió Ft. 

Ford-Ranger_Raptor-EU-2018_AC-Szabo_RangerKlub_2

A többi szériában már egy sokkal erősebb bi-turbó motor dolgozik 213 lóerővel és 500 NM-rel. Ez utóbbi modellek már mind a 10 fokozatú automata váltóval rendelhetőek. A motorok duruzsolása meghajtástól függetlenül mindegyik szériában tekintélyt parancsoló, 1700 ford./perc 110 km/órás sebességgel) akár 700 kilométert is megtehetünk velük két tankolás között.

A 10 sebességes automata sebességváltó egyébként nem igényel sok kezelést. A kar oldalán vannak ugyan manuális vezérlésre alkalmas gombok, amelyek lehetővé teszik a kézi váltást, de ezek valójában egy kicsit késnek, így talán jobb ha maradunk az automata vezérlésnél. A motor egyébként az összes modellnél meglehetősen halk, ami jó hír egy 2 literes dízel esetében.

Egy Wolftrak pl. automata módban 9,2 másodperc, manuális módban 8,8 másodperc alatt gyorsul fel 100 km/h-ra. Furcsa, hogy a manuális vezérlés esetében gyorsabb, de ez azt mutatja, hogy a 10 sebességes automata nem szereti, ha siettetik.

A Stormtrak a Wildtrak sorozatra épülő modell,

ahol a megjelenés már sokkal hangsúlyosabb szerepet kapott. Itt is már az egyetlen választható motor csak a biturbós, 213 lóerős és 500 Nm-es kivitel, tízfokozatú automatával. A hajtáslánca megegyezik a többi modellével. A dízelmotorból itt is száz lóerő feletti literteljesítményt préseltek ki, amellyel elméletileg a modell 180 km/h-s végsebességre is képes. A Stormtrak a Wildtrak-hoz képest további bruttó 1,2 millió Forinttal drágább, bruttó 18 millió forinttól vásárolható meg.

Az MS-RT-t szánta a Ford a nagyvárosi környezetbe, valójában az MS-RT alapjait a másik alapmodell, a Wildtrak adja, de motorsport múltra utaló dizájnelemekkel látták el. Tulajdonképpen aki nem jár terepen, de igényli a platós autót, annak ez lehet a tökéletes választás, feltéve, ha elég vastag a pénzárcája, mert az átlag bruttó 20 millió forintos árával az egyik legdrágább modell az összes Ranger között. 

De miről is beszélünk?

A Rangert nem a városi forgalomra optimalizálták. Terepen ugyanis a Ranger megállíthatatlan. Míg a hagyományos SUV-ok felhagytak a nagy teherbírású alváz mechanikával, a Ranger ezt nem lépte meg. Kapcsolhatunk a  2WD és 4WD mód között, valamint alacsony áttételű sebességváltóval is rendelkezik, amellyel a sáros mezőkről is képes kihúzni az elakadt járműveket. A hátsó differenciálmű zárható, továbbá van kapcsolható stabilitás- és lejtmenet-vezérlés is. Sőt a Raptor már egy igazi igásló! 

Ha már a terepen történő úgynevezett off-road vezetésről beszélünk, terepen egyértelműen a Ford Ranger csúcsmodellje a Raptor lehet a legjobb választás. A Ranger Raptor neve nem újdonság, de a nemrég bemutatott, korlátozott darabszámban gyártott Raptor Special Edition a Ford Performance részlegének támogatásával készült el. Ultra erős alvázához egyedi futómű kapcsolódik, elöl alumínium lengőkarokkal, hátul Watt-rudakkal támasztott, több lengőkarral megvezetett merev tengellyel, amikhez az útviszonyokhoz igazodó FOX gátlók is kapcsolódnak.

A karosszéria védőpaneljei, a megerősített alváz, a speciális terepabroncsok és a továbbfejlesztett felfüggesztés (amely nagy sebességnél lenyűgözően jól elnyeli a hatalmas ütéseket), mind azt eredményezik, hogy kategóriája legjobb modelljének nevezhessük. Bár ezek a módosítások a Ford Ranger Raptort az egyik legkiemelkedőbb pick-upjává emelik, a vaskos abroncsok autópályán, nagy sebességnél már kifejezetten „üvölteni” fognak. 

A Raptor WLTP szabvány szerinti legalacsonyabb fogyasztása 10,7 liter, ami a többi Ranger modell 8,6 literes átlagfogyasztásánál lényegesen magasabb, de úgy gondoljuk, azok, akik a felszereltség függvényében bruttó 18,5-19,5 milliós alapárért ezt a modellt választják, ezért a kis pluszért nem fognak morogni... 

Ford-Ranger_Raptor-EU-2018_AC-Szabo_RangerKlub_3

Annak ellenére, hogy a Ford a Ranger új 2022-es generációjának nemzetközi bemutatóját már megtartotta, még legalább egy évet várnunk kell az új széria európai megjelenésére. A legújabb Ranger modellek 2022 vége felé lesznek megrendelhetőek, és 2023 eleje tájékán érkezhetnek majd a kereskedőkhöz az első példányok.

 

Rucz Lajos – fordforum.hu 

2022.03.24.