Mire jó az AdBlue és mit kell róla tudni?
A dízelmotorok benzines társaiknál több nitrogén-oxidot és kormot juttatnak a levegőbe. Ezt szabályozzák az Euro 1,2…6 normák, előírva a maximum kibocsátási értéket a nitrogén-oxidok, a szénhidrogének, valamint a szénmonoxid és a részecskék számára. A normák egyre szigorúbbak, és a legtöbb Európában eladott járműre vonatkoznak (személy- és teherautók, mezőgazdasági járművek és folyami hajók). Külső segítség nélkül már nem is lehet teljesíteni őket, ezért kerül képbe az AdBlue, ami csökkenti a nitrogén-oxid (NOx) kibocsátást SCR-technológiával ellátott dízelmotoroknál.
A közepes és nagyméretű dízelmotorok az Európai Unió által szabályozott kibocsátási határértékeket ma már csak az AdBlue környezetbarát adalékanyag használatával tudják teljesíteni.
Mi az AdBlue?
Az AdBlue egy nagy tisztaságú oldat, amely ioncserélt vízből és autóipari karbamidból (32,5 %) áll. A kipufogógázba kerül befecskendezésre. A forró hő hatására az AdBlue ammóniává alakul, reakcióba lép a kipufogógáz nitrogén-oxidjaival és nitrogénné és H2O-vá (gőzzé) alakítja őket.
Az AdBlue összetevői:
- Ásványtalanított vagy vasmentesített tiszta víz.
- Kifejezetten AdBlue gyártásához előállított, kiváló minőségű, ISO 22241-1 szabványnak megfelelő karbamid.
Tehát az Adblue hozzájárul a NOx-récsecskék lebontásához, amelyeket a dízelüzemű autó, furgon, teherautó vagy busz juttat a levegőbe. A tartály elég kicsi, mert az autógyártóknak csökkenteni kell bizonyos komponensek méretét, így többször is tölteni kell évente.
Tények az AdBlue-val kapcsolatban:
- Minden dízelmotorhoz kötelező AdBlue®-t használni 2016 óta. Ez érvényes a generátoroktól a nem közúti járművekig is.
- Mínusz 11 Celsius-fokon fagy meg
- Legalább 60%-kal csökkenti a nitrogén-oxidokat (NO) az Euro 3 osztályhoz képest
- A részecskeszámot legalább 80%-kal csökkenti (Euro 4 osztályhoz viszonyítva)
- A CO2 csökkenés akár 7% is lehet
- Környezetbarát.
- Gazdaságosabb gépjármű üzemeltetést biztosít
- Csak biztos forrásból érdemes vásárolni!
- Nagyon szigorúak a minőségi követelményei
- A nem megfelelő termék nem csak hatástalan, de káros is lehet az SCR rendszerre
- Menet közben a sofőr nem érzékel semmit, a folyadékszintet egy plusz kijelző mutatja
- Az AdBlue-hoz semmilyen plusz folyadékot nem kell adni
- A motor fordulatszáma és terhelése alapján meghatározott mennyiségben kell befecskendezni
Gyakori kérdések az AdBlue-val kapcsolatban
Hol van az AdBlue tartály?
Természetesen elsődleges a jármű kézikönyvéből kell tájékozódni, de ha éppen nincs kéznél, keresd a kék sapkás, AdBlue címkével ellátott tartályt a dízeltartály mellett. Ha itt nem találod, a csomagtartó szőnyege alatt is megnézheted a dízeltartály másik oldalán, de akár máshol is lehet. Nyílása kisebb keresztmetszetű, mint a dízelé, a töltőpisztoly nem illeszkedik, így nem keverhető össze. A kék szín miatt ne tévesszük össze az ablakmosó folyadék betöltőjével!
Kinek van szüksége AdBlue-ra?
A leghitelesebb választ ismét az autó kézikönyve nyújtja, de elmondható, hogy az Euro 6-os előírások bevezetésével szinte minden autógyártónak alkalmaznia kell, hogy csökkentse a nitrogén-oxid kibocsátást, mert ennek jelentős része savas esőt okoz. Akadnak kivételek, amelyek AdBlue nélkül is teljesítik az Euro 6-os előírásokat, de a fiatal dízelautók esetében biztos, hogy találkozhatunk AdBlue tartállyal.
Veszélyes az AdBlue? Mi történik, ha kifolyik?
Az emberre nézve nem ártalmas, a karbamid természetes módon előfordul az emésztőrendszerünkben is. DE! AZ AdBlue lenyelése vagy a gőz belégzése allergiás reakciót válthat ki! Bizonyos fémekre maró hatású lehet az AdBlue.
A folyadék nem veszélyes a környezetre sem, de előfordulhat, hogy kiömlik, mellé folyik. Kis mennyiségű kiömlése vízzel hígítható, felmosható.
Nagyon nagy kiömlés esetén a folyadékot fel kell itatni homokkal, földdel vagy egy megfelelő szerrel és meg kell akadályozni, hogy a folyadék a csatornába vagy a vízfolyásokba kerüljön. A lehető leggyorsabban fel kell takarítani, hogy elkerüljük a csúszást.
A kifolyt, szennyezett folyadékot tilos felhasználni!
Hol lehet az AdBlue-t beszerezni, milyen kiszerelésben kapható?
Internetes webáruházban és töltőállomásokon is fellelhető, széles választékban: gallonos kiszerelésben, 10 és 20 literes kannákban, 200 literes hordókban és 1000 literes IBC-tartályokban vagy kijelölt AdBlue adagolórendszereken keresztül. Az AdBlue tankolása éppen olyan egyszerű, mintha gázolajat tankolnánk.
AdBlue pontok Európában - Az AdBlue4YOU alkalmazás letölthető az App Store-ból, vagy a Google Play-ről!
Hogyan lehet megbecsülni a szükséges AdBlue mennyiséget?
A kiszámításához a dízel felhasználás 2-8%-át kell alapul használni terepjárók számára.
A tehergépjárművek esetén a várható AdBlue®-szükséglet a gázolajfogyasztás mintegy 4%-át teszi ki, ami hozzávetőlegesen 1 – 1,5 l/100km, tehát egy 60 literes AdBlue® tartály 6000 km-re elegendő.
De ne felejtsük el, hogy az AdBlue® szükséglet függ a járművek típusától, illetve a működési körülményektől is!
Hogyan ismerjük fel az AdBlue tartályt?
Az AdBlue egy teljesen különálló tartályban van, amit kék kupakkal vagy AdBlue címkével láttak el. A töltési pontot gyakran a dízel utántöltő nyílás közelében helyezik el. Néhány személygépkocsiban a tartály a csomagtartóban, vagy a motortérben van elhelyezve. Az AdBlue tartálynak a nyílása kisebb keresztmetszetű, mint a dízelé, a töltőpisztoly nem illeszkedik, így nem keverhető össze. Fontos, hogy a kék szín miatt ne tévesszük össze az ablakmosó folyadék betöltőjével, mindig olvassuk el alaposan a használati kézikönyvét.
Előfordulhat, hogy véletlenül dízelt tankolsz az AdBlue tartályba. Ebben az esetben semmiképp se indítsd el a motort, vedd fel a kapcsolatot a gyártóval, márkaszervízzel! Az SCR rendszerben károkat okozhat minden szennyezés.
Hogyan kell szállítani és tárolni az AdBlue adalékanyagot?
Kifejezetten erre a célra alkalmas eszközöket és berendezéseket használja, szállítása és tárolása odafigyelést igényel. -11 fok alatt megfagy, +30 fok felett viszont elbomlik, ezért tárolásakor minden évszakban biztosítani kell a megfelelő hőmérsékletet. Óvjuk a folyadékot a szennyeződésektől, hogy elkerüljük az SCR rendszer meghibásodását. Óvni kell a közvetlen napfénytől, tárold -6 °C és 25 °C között, tiszta, lezárt tartályban vagy adagolóegységben.
Hogyan tároljuk az AdBlue-t?
Közvetlen napfénytől távol -6 °C és 25 °C között, tiszta, lezárt tartályban vagy adagolóegységben kell tárolni. Csak nagy sűrűségű, polietilén, polipropilén vagy rozsdamentes acél tartályokban tárolható. Ha nem megfelelő berendezésben tárolja, szennyezett lehet a folyadék, ami anyagi károkat okozhat az SCR rendszerben, akár a katalizátor vagy a járműben található adagoló egység cseréjét is eredményezheti.
Mi történik, ha kifogy az AdBlue, leáll a motor?
Az autó időben jelzi, ha kifogyóban van a folyadék, az AdBlue tartály hatótávolsága 2400 km. A tartály újra töltésének elmulasztása a motorteljesítmény csökkenéséhez vezet, később pedig a következő indítást nem engedélyezi a motorvezérlő, ami helyreáll, ha az AdBlue szintje újra megfelelő.
A kézikönyv pontos tájékoztatást ad erről, érdemes átolvasni!
AdBlue® - a tisztább levegőért a Ford Ranger esetében is
A közepes és nagyméretű dízelmotorok az Európai Unió által szabályozott kibocsátási határértékeket ma már csak az AdBlue környezetbarát adalékanyag használatával tudják teljesíteni.