Ford Ranger Raptor – Egy igazi élményautó az európai piac számára
Lassan már a csapból is az folyik, hogy az autógyártók az elektromosítás irányába fordulnak el, eközben a Ford-nál folyamatosan azt tapasztaljuk, hogy képesek bennünket meglepni olyan modellekkel, amelyek nem csupán a gurulásról szólnak, hanem kimagasló élményt is nyújtanak a járműben ülők számára. Talán nem véletlenül kapta meg a Ford Ranger Raptor ’Az európai piac legélvezetesebb pick-up-ja’ címet.
Ha tüzetesebben szemügyre vesszük a Raptort, megállapíthatjuk, hogy a Ford tervezői ezúttal is képesek voltak igazi amerikai show-t nyújtani a Raptor megalkotásával. Ezt persze nem először tették meg, ugyanez az élmény keríti birtokába azt is, aki az új elektromos Mustang-ot választja.
Amikor kiejtjük a szánkon azt a szót, hogy pick-up, szinte mindenkinek az jut eszébe, hogy teherszállításra alkalmas jármű, vagy egyszerűen csak teherautó. Ezen belül persze minden gyártó megpróbálja a saját pick-up-ját amennyire csak lehet személyautóvá (is) varázsolni, de amennyire ismerjük a mai piacot, nyugodtan kimondhatjuk, hogy az átlag pick-up-ok nem tudják azt az élményt nyújtani, mint a mai innovatív SUV-ok, sem kényelemben, sem menettulajdonságokban.
Ennek ellenére mégis rengetegen vásárolnak pick-up-ot, és nem elsősorban azért, hogy teherautónak használják, hanem azért mert jó érzés belőle kinézni a haverok felé. Az is igaz, hogy sokakban viszont pontosan ezért az ellenkezőjét válthatja ki a „villogás”. Főleg Magyarországon, ma még mindig nagyon ellentmondásos ez a kategória.
A külső
Térjünk vissza tehát cikkünk főszereplőjéhez, az 5,4 méter hosszú és 1,87 méter magas Ford Ranger Raptor-hoz, amely valljuk be, azonnal mosolyt képes az arcunkra csalni, ha ránézünk. Igen, mondjuk ki, MENŐ! Egy szóval így lehet összefoglalni a küllemét. Miben is különbözik a Raptor alapvetően a Ranger sorozat többi tagjaitól? Strapabíróbbak a lökhárítói, kb. 5 cm-rel magasabb a futóműve, és 15 cm-rel szélesebb a nyomtáv is. Így elöl 32,5, hátul 24 fokos terepszög áll rendelkezésre, amivel óriásit nő még a Wildrak tulajdonosok szemében is.
Ezekhez a terepképességekhez nagyon jó gumiabroncs is dukál, természetesen ez is rendelkezésre áll a raptor esetében, hiszen a 285/70 R17 méretű BF Goodrich abroncsokat a Raptorhoz egyedileg fejlesztették. Mindemellett a Raptor alját 2,3 mm-es nagy merevségű acéllemezek takarják, ami tökéletes védelmet biztosít, és ne feledkezzünk meg arról sem, hogy a Raptor esetében a hátsó zárható differenciálmű is széria lett. Sőt a Raptornál szinte minden az alapfelszereltség része, megnéztük kíváncsiságból az Autócentrum Szabó Csoport kínálatában rendelkezésre álló Raptor modelleket, és azt tapasztaltuk, hogy a programozható állófűtésen és a kerékőrön kívül valóban minden benne van a Raptor alapárában.
A kabin és az Infotainment rendszer
Mit találunk belül? Nos az ülések exkluzív műbőr-Alcantara borítást kaptak, amelyek kék kontrasztvarrása még a műszerfalat is díszíti. Nem minden puha azonban belül, amin nem kell csodálkozni, mégis csak egy pick-up-ról beszélünk, viszont a minőség még így is a kategórián belül a legkiemelkedőbb. A vörös bőr betétes kormány fogása kellemes, ami nem hátrány, hiszen az áttételeknek köszönhetően a két végállás között 3,5 fordulatot képes körben forogni, úgyhogy lesz mit fogni rajta járművezetés közben.
A többi Ranger modellhez hasonlóan itt is megtalálhatjuk belül a az új Sync 3-as központi infotainment rendszert, amibe nem lehet belekötni, mindezt egy tisztességes méretű érintőképernyőn keresztül vezérelhetjük. Választhatunk sportosabb üzemmódot, és különböző terep módokat is, amelyekhez aktiválnunk kell az összkerékhajtást. Enélkül a Ranger csak a hátsó tengelyeire adja le a nyomatékot.
Parkolás, kormányzás
A Raptror fordulóköre picit rosszabb a vártnál, mindössze 12,9 méter, így a szűk helyeken való manőverezésben nem lesz nyerő. A mélygarázsokba még talán éppen becsusszanhatunk vele, ám a szűkebbekben keményen tolatgatni meg Y-ozgatni kell majd. A jármű méreteiből fakad, hogy a parkolóhelyeken is kevesebb helyünk lesz kiszállni, ebben viszont valamennyire a segítségünkre lesz az acél küszöbfellépő.
Motor és hajtáslánc
A Raptor hajtáslánca teljesen új fejlesztés. A 10 fokozatú automata váltót a Mustangból már ismerhetjük, ezt egy kétturbós, 2 literes dízelmotorral kapcsolták össze, amellyel 213 lóerő és 500 Nm nyomaték préselhető ki belőle. Ez pedig a korábbi öthengeres, 3,2 literes motor értékeit, a 200 lóerős és 470 Nm-es paramétereket rendesen felülmúlja. Itt a négyhengeres dízelmotort turbó is segíti a nyomaték leadásban.
0-ról 100-ra 9,7 másodperc alatt tud felgyorsulni, amit egy ilyen magas autóban ülve még gyorsabbnak is érzünk. A 10 sebességes automata sebességváltó egyébként sokkal jobban működik, mint a Mustang-ban. A fordulatszám-tartomány itt eleve feleakkora, továbbá az erő is egyenletesebben lett elosztva, ezért nem kell sokszor visszakapcsolgatni, ha ki akarunk lőni a Raptor-ral. A váltások felfelé nagyon gyorsak, egy-egy kihúzás után pedig gyorsan képes visszaállni a fordulatszámmérő mutatója.
Szóval a 2.0 literes motor első hallásra picinek tűnhet egy ekkora kasztnihoz, de hamar rá fogunk jönni, hogy egyáltalán nem gyenge, mi több, rendkívül hatékony. A közel 2,7 tonnás járművet 130 km/h-s tempóval is képes 10 literes fogyasztás alatt elvinni, városban viszont ez simán felmehet 12,5 literre is. A végeredmény így egy kb. 12 literes vegyes fogyasztás lesz, de mint említettük, takarékosan vezetve simán benézhetünk a 10 liter alá.
A Raptor futóműve
A Raptor a terepen futást és az autópályán történő száguldást is jobban bírja, mint a többi Ranger modell. Ez elsősorban a Watt lengőkarral megtámogatott hátsó futóműnek köszönhető, amely stabilabb fekvést, jobb strapabíróságot tesz lehetővé. A Raptor futóműve teljesen más, mint amit a többi Ranger modellben alkalmaz a Ford. Munkára, teherhordásra valóban az a jobb, mint amit a Wildtrak-ban is megtalálhatunk, ám kényelemre a Raptor futóműve az alkalmasabb, köszönhetően az elöl-hátul tekercsrugókkal szerelt és állítható lengéscsillapítású futóműnek.
A Raptor hibátlanul kirugózza még a nagy kátyúkat is, így sokkal magabiztosabban száguldozhatunk vele szinte bármilyen minőségű úton. Az új futóműhöz igazították a fékeket is. Elöl 332 mm-es tárcsákat találunk. A fékek hangszigetelése is tökéletes, ez elsősorban a szövettel burkolt kerékjáratoknak és a duplafalú üvegezésnek is köszönhető. Téligumival még 100 km/h-s tempónál is csendes a Raptor, autópályán 130 km/h-nál azért már hallunk ezt-azt.
Mennyi a mennyi?
Ha figyelembe vesszük mindazt, amit itt fentebb leírtunk, és hozzátesszük, hogy szinte minden csúcsfelszereltség az itt egyben alapfelszereltség, abszolút nem fogunk csodálkozni a 19 millió Ft körüli bruttó listaáron. Az Autócentrum Szabó csoport kínálatában (felszereltségtől függően) már bruttó 19 millió Forint alatt elérhető egy Raptor. A dupla kabinos változatért fél millióval többet kell érte fizetnünk.
autocentrumszabo.hu/onlineauto?start=0&tipus=ford&webshop_tipus=ranger
Mennyivel is fizetünk többet egy Raptor-ért a Wildtrak-hoz képest? Kb. bruttó 3 millió forinttal. Lehet ezen vitatkozni, hogy ez most túl sok-e, megéri-e... Viszont ne felejtsük el, hogy a 3 millió forint pluszért egy teljesen új, sokkal fejlettebb futóművet kapunk, sőt mindezt a Ford megfejeli még egyedi terep kerekekkel is. Aztán nézzük meg a látványt is. A látvány nem számszerűsíthető, egyetértünk. Viszont azt az élményt, azt a kényelmet, azokat a lehetőségeket, amiket a Raptor tartogat a számunkra egy Wildtrak-hoz képest, azt nem lehet pénzben kifejezni, ráadásul egy olyan pick-up-ról beszélünk, amelynek jelenleg nincs Európában versenytársa.
Szerző: Rucz Lajos (fordforum.hu)