Gépkocsi átalakítás, tuning szabályai
Nincs olyan gépjármű átalakítás, amelyet ne kellene dokumentálni. Ez lehet műbizonylat, jóváhagyási jelzés vagy a forgalmi engedélybe való bejegyzés. Nem minden esetben kell műszaki vizsgát tenni egy-egy átalakítás kapcsán.
Példának okáért a hátsó ablakon lévő sötétítő fólia felhelyezése sem műszaki vizsga köteles átalakítás, csupán a jogszerű használatot kell igazolni.
Ezzel ellentétben azonban a vonóhorog beszerelése nem igényel ugyan hatósági engedélyeztetést, viszont műszaki vizsgára el kell vinni a gépkocsit.
A Ranger tulajdonosok számára fontos szabályozásokra nézzünk meg most néhány példát.
A gallytörő rács felszerelésének szabályai:
Ugyan sokan szeretnének trendi gallytörő rácsot szereltetni autójukra, a jogszabályok nem engedik ezt meg bárki számára. Kizárólag terepjáróra szereltethető fel utólag illetve alapból ezek kapják meg a gyárban ezt a kiegészítőt. 2006-ban életben lépett EU-s szabályozás szerint a gyalogosvédelmi szempontok figyelembe vétele miatt a gallytörő rács hivatalos műbizonylattal kell rendelkezzen. A műszaki vizsgán igazolni kell, hogy a gallytörőn szerepel a jármű gyártójának logója és cikkszáma. Ezekért az autógyártó cég vállalja a felelősséget.
A szabályozás oka, hogy indokolatlanul komoly sérüléseket képes okozni egy baleset során a fémből készült gallytörő rács. Napjainkban a lökhárítók sem fémből, hanem rugalmas műanyagból készülnek ennek okán.
Nemcsak a gallytörő engedélyköteles, hanem több optikai tuningnak számító változtatás is. Amennyiben átfényezzük az autót, megváltoztatva ezzel a forgalmi engedélybe bejegyzett színt, akkor először az NKH regionális vizsgaállomásán kell bemutatni a járművet, ott kiállítanak egy új műszaki adatlapot, melyet az okmányirodában be kell mutatnunk.
Egyes karosszéria elemek átalakítása, cseréje, spojlerek felszerelése néhány kivételtől eltekintve csak a közlekedési hatóság engedélyével történhet meg. Azon alkatrészek cseréje, melyen az alvázszám feltüntetésre került, szintén engedélyköteles, mivel ez átalakításnak minősül, még akkor is, ha a csere sérülés miatt indokolt. Egyébként pedig kizárólag gyári, új egység beszerelése engedélyezett.
Nem minősül átalakításnak, így a forgalmiba nem kell bejegyeztetni a cserefelépítmény felszerelését.
Az autó üvegeinek fóliázása ugyan nem engedélyköteles, azonban szintén műbizonylat meglétéhez kötött.
A hatályos jogszabály alapján elmondhatjuk, hogy minden olyan jármű átalakításhoz, mely eredményeképpen a jármű közlekedésbiztonsági és / vagy környezetvédelmi tulajdonságai előre láthatólag változni fognak, az átalakítás megkezdése előtt a tulajdonos vagy üzembentartó lakhelye szerint illetékes regionális/megyei Nemzeti Közlekedési Hatóságtól kell engedélyt kérni. A szükséges dokumentáció és illeték megfizetése után egy év időtartamra kaphatjuk meg az átalakítási engedélyt. Ez idő alatt kell elvégezni a munkálatokat, ha kicsúszunk a határidőből új kérelmet kell benyújtanunk. Az átalakított járművet az NKH megvizsgálja, majd a változásokat bevezetik a forgalmi engedélybe.
Fotó: 4x4kft.hu