Már a kertek alatt a 2023-as Ford Ranger Raptor

Hogy is jellemezhetnénk a hamarosan piacra kerülő, 2023-as Ford Ranger Raptort? Nos tulajdonképpen nem ás, mint a nagypályás F-150 Raptor kicsinyített változata. 

Akárcsak a nagyobbik testvére, a Ranger változat is kiszélesedő sárvédőkkel, masszív gumikkal, extra hasmagassággal és összetéveszthetetlen hűtőráccsal rendelkezik. Miközben ugyanarra a teljesen dobozos létravázra építették, mint a hagyományos Rangert, a Raptor változat hosszabb méretű felfüggesztést kapott, hogy az ugratások során könnyebben szárnyalhasson, és erősebb motorral is rendelkezik a gyorsabb sivatagi futamokhoz. 

A 2023-as Ford Ranger Raptor rengeteg erővel és egy sor terepjáró hardverrel büszkélkedhet, így lényegében valóban a 700+ lóerős Ford F-150 Raptor öccse lesz. Néhány elemet kölcsönöztek a Bronco Raptortól is, ami már önmagában azt sugallja, valóban érdemes rá várni.

Az új Raptor csak egy karosszériás kivitelben jelenik majd meg – 4 ajtós dupla fülkés változatban, amely egy öt méteres raktérhez kapcsolódik. A belső tér pedig fejlett funkciókkal teli infotainment rendszerrel rendelkezik.

A Raptor külseje

A Ford a szokásos Ranger frissített külsőre is épített, így a Raptor úgy néz ki, mint a gonosz testvére. Elöl „FORD” felirat látható a hűtőrácson, tipikus Raptor-szerű módon, LED-es körbefutó fényszórókkal és kiváló minőségű csúszólemezzel. Oldalról kiszélesedő sárvédőket láthatunk műanyag borítással, terepgumikkal, alumínium védelemmel ellátott oldallépcsőkkel és ízléses légkivezetésekkel az első sárvédők mögött. Végül a Ranger Raptor hátsó része LED-es hátsó lámpákat kapott, kettős kipufogóvégekkel és nagy teherbírású lökhárítóval.

Ranger_Raptor-1

Motor, sebességváltó és teljesítmény

A 2023-as Ranger Raptor egy dupla turbófeltöltéses, 3,0 literes V-6-os motort tartalmaz, s amely pontosan ugyanaz a motor, mint amit a Ford Bronco Raptorban is megtalálhatunk. Ez az érték azonban kissé eltérhet majd az amerikai verziótól. Lényegében ugyanaz lesz a konfiguráció, mint a Ford Bronco Raptornál, amely 10 sebességes automata sebességváltót és alapfelszereltségként négykerék-hajtást foglal magában, reteszelő első és hátsó differenciálművel kiegészítve.

Az amerikai vásárlók örömmel nyugtázták, hogy a 2023-as Ford Ranger Raptor 392 lóerővel érkezik. A károsanyag-kibocsátási előírások miatt az európai Ranger Raptor teljesítménye valószínűleg ezzel szemben 288 lóerőre szűkül, ami így is jó, de mégsem nagyszerű. A Ford egyelőre nem árult el hivatalos 0-100 km/órás gyorsulási mértéket, de a tesztvezetések azt sugallják, hogy kevesebb mint 6 másodperc alatt képes megtenni ezt, ami a legtöbb pick-up számára bőven elég. Az ikerturbós V6-os 10 sebességes automata sebességváltóval párosul, és minden fokozatnak megvan a maga egyéni turbóboost profilja, amely minden ponton maximalizálja a nyomatékot.

A 2023-as Ranger Raptor rengeteg ihletet merít a Baja kompetitív teherautó-sivatagi versenyekből, ezért úgy tervezték, hogy saját maga is hasonló képességeket biztosítson. Ezt szem előtt tartva a Ford a Ranger Raptort egy új rendszerrel is megajándékozta, amely csak „Baja módban” tud bekapcsolódni. A rendszer a gáz elvétele után három másodpercig képes forgatni a motor turbóit, ami lehetővé teszi, hogy bármilyen fojtószelep-bemeneti áramlás után azonnal újrainduljon a turbó. Ezenkívül a Ranger Raptor azt is lehetővé teszi, hogy a vezetők 4 különböző kipufogóhang közül válasszanak, amelyek a rendkívül halktól a fülbemászóan hangosig változhatnak.

Felfüggesztés, menettulajdonságok

Országúti megfelelőjéhez képest a Ranger Raptor masszívabb felfüggesztéssel és erősebb terepfelszereléssel rendelkezik majd. A magasabb menetmagasság és a megnövelt hasmagasság mellett 33 hüvelykes terep gumiabroncsokkal szerelik fel, amelyek szélesebb első és hátsó nyomokat hagynak maguk után.

A Raptor emellett 2,5 hüvelykes Fox lengéscsillapítókat is kap, amelyek valós időben képesek újra beállítani az optimális beállításokat mindenkor. Annak érdekében, hogy a Ranger Raptor elviselje a megnövekedett terepterhelést, a Ford megerősítette a C-oszlopot, a lökhárítót, a lengéscsillapítót és a hátsó lengéscsillapítót is.

A vezérlő rendszer hét különböző vezetési módot kínál, amelyek mindegyike különböző típusú terepviszonyokra készíti fel a járművet, és van egy extrém Baja mód is, amely maximalizálja a Ranger Raptor képességeit a trail-futáshoz vagy a dűne ugratásokhoz. 

Ranger_Raptor-3

Vontatás, hasznos teherbírás

A vontatás és a hasznos teherbírás tekintetében a Ford egyelőre nem hozott nyilvánosságra adatokat. A normál 2023-as Ford Ranger valószínűleg maximum 3,5 tonnát tud majd vontatni, miközben akár 680 kg hasznos terhet is elbír. Arra számítunk, hogy a Ford Ranger Raptor mindkét területen kevesebbet fog tudni teljesíteni a terepre hangolt felfüggesztésének köszönhetően, amely a teljesítményt helyezi előtérbe a hasznosság helyett.

Üzemanyag fogyasztás és takarékosság

A Ford még nem adta ki a 2023-as Ranger Raptor hivatalos fogyasztási adatait, és az üzemanyag-takarékossági értékelését sem. A Raptor üzemanyag-fogyasztásával kapcsolatos friss információkért érdemes sűrűbben ellátogatni az EPA webhelyére: https://www.fueleconomy.gov/feg/findacar.shtml

Belső tér, kényelem és rakomány

Az új Ranger Raptor belső tere enyhén el fog térni szokásos társaitól. Bár továbbra is rengeteg kemény műanyagra és néhány gumírozott anyagra számíthatunk, a Ford exkluzív tartalommal színesíti ezúttal az utasteret. A tengerentúli változat bőr- és mikrobőr kárpitozással, valamint erősen megerősített első ülésekkel büszkélkedhet, valami hasonlóra számítunk itt Európában is. Egy pár alumínium váltófül mellett a kormánykeréken piros sávot visel, jelezve a jármű kiváló teljesítményét. 

Belül a Ranger bőséges teret biztosít a négyajtós dupla fülke-konfigurációnak, valamint néhány, a Raptor díszítőeleméhez tartozó design-jegynek köszönhetően. A kárpitok bőrből és mikrobőrből készülnek, de kemény műanyagok és gumi borítás is található az utastér kevésbé látható részein. Az alapfelszereltség közé tartoznak az új, fűthető és állítható funkciókkal rendelkező sportülések, a narancssárga díszítés, a 12 hüvelykes középső érintőképernyő, valamint a 12,4 hüvelykes digitális vezetői kijelző és a Bang & Olufsen hangrendszer is.

Várakozásaink szerint a standard pick-uphoz hasonló alap és opcionális funkciókat kínál majd, beleértve a kétzónás automata klímaberendezést, a fűtött első üléseket, a távindítás lehetőségét és még sok minden mást. 

Ranger_Raptor-4

Infotainment és csatlakoztathatóság

Ma már elvárható, hogy minden Ranger Raptor 8,0 hüvelykes érintőképernyővel rendelkezzen, valamint tartalmazza a Ford legújabb Sync információs és szórakoztató szoftverét is. Ez azt jelenti, hogy az Apple CarPlay, az Android Auto és az előfizetéses Wi-Fi hotspot egyértelműen alapszolgáltatás itt. A különféle töltőportok mellett a széles törzsű Ranger Raptor olyan opciókat is kínál majd, mint a beépített navigáció és a 12 hangszórós Bang & Olufsen audiorendszer.

Biztonsági és vezetőtámogató funkciók

A Ranger Raptort egyelőre még nem tesztelte a National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA), illetve az Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) szervezet sem. A közepes méretű pick-up várhatóan számos vezetést segítő technológiát tartalmaz majd. A legfontosabb biztonsági jellemzők várhatóan a következőket tartalmazzák majd:

- Ütközésre-figyelmeztető és automata vészfékező rendszer;

- Holttérfigyelő és hátsó keresztirányú forgalomra figyelmeztetés;

- Adaptív sebességtartó automatika;

Garancia és karbantartás

A Ford versenyképes, de erősen korlátozott garanciát nyújt ebben a szegmensben. A Ranger Raptor várhatóan szintén nem fog ingyenes karbantartásban részesülni, csakúgy mint a riválisok (mint pl. a Toyota) sem.

Értékelés, mennyi a mennyi

Nos, a Ranger Raptor egyértelműen 2023-as modellként kerül forgalomba, de a Ford még hivatalosan nem közölte, hogy mennyibe fog pontosan kerülni. A várakozások szerint az induló ára meghaladhatja a csúcskategóriás Ranger Lariat jelenleg 40 ezer dollár körüli árát. Valószínűleg olyan versenytársakhoz is igazodik majd, mint pl. a Toyota Tacoma TRD Pro.

Összességében elmondható, hogy a 2023-as Ford Ranger Raptor minden bizonnyal a terepen fog futni, amint eléri a márkakereskedők kapuját, és teljes mértékben elvárjuk, hogy a piacon az egyik legversenyképesebb teljesítményű pickup legyen.

Addig is, amíg az új modell nem érkezik meg, marad a korábbi generációs változat, amelyet 3.0 literes motorral, 4 kerék hajtással, 288 lóerő teljesítménnyel, pótkerék zárral és Raptor bővítő csomaggal alig több, mint nettó 20 millió forintért vásárolhatunk meg az Autócentrum Szabó Csoportnál | www.autocentrumszabo.hu

Szerző: Rucz Lajos (fordforum.hu)

2022. november 07.