Miért vegyünk Ford Rangert?

A Ford Ranger a világ egyik legkeresettebb pick-upja (az F-150 mellett), tehát már az eredmények alapján is azt várnánk, hogy nem járunk vele rosszul, ha megvásároljuk – mi megsúgjuk, tényleg nem fogsz benne csalódni!

Valójában a Ranger a kényelem és a jó közúti dinamika lenyűgöző keverékét kínálja anélkül, hogy feláldozná egy működőképes pick-up képességeit. Ez szerencsés, mert a pick-up vásárlók ma már olyan járműveket keresnek, amelyek nem csak kompetens terepjáró igáslovak, hanem kényelmesek és kellemesen vezethetők is a munkavégzés során.

Hangsúlyoznunk kell, hogy az elérhető pick-up modellek száma úgy csökken, mint egy téglával teli raklap. Ez a károsanyag-kibocsátási szabályoknak köszönhető, amelyek hatalmas pénzbírsággal sújthatják a gyártókat, ha a kínálatuk egésze nem különösen környezetbarát.

Ennek eredményeként a Ford Ranger manapság szinte már csak az Isuzu D-Max-szal, a Ssangyong Mussóval és a Toyota Hilux-szal áll igazán versenyben, amelyek különböző karosszéria-konfigurációkban vásárolhatóak meg. Természetesen a Ford Ranger esetében is több változat közül választhatunk.

A kétüléses Regular Cab és a négyüléses Super Cab modellek könnyedén szállítanak nehéz terheket, és terepen is jól használhatók, viszont ezzel párhuzamosan komoly vontatási korlátokkal is rendelkeznek. Mosható belsővel, acél kerekekkel és fekete műanyag rögzítésekkel vásárolhatjuk meg ezeket a modelleket.

A legnépszerűbbek azonban mindenképpen a Double Cab duplakabinos változatok. Ötüléses elrendezésük és a négy megfelelő méretű ajtó tökéletes családbaráttá teszi ezeket a járműveket, és a felszereltségi szintek szélesebb választékában is elérhetőek. Ezek a felszereltségi szintek elérhetőek a szélesebb, tereporientált Raptor verzióban, a tartomány csúcsát jelentő Wildtrak változatban és néhány másik ismert Ranger modell esetében is.

Ne aggódj, ha a Ford Ranger számos felszereltségi szintje esetleg zavaró. Az itt alább elérhető áttekintésünk segít eldönteni, hogy melyik motor, karosszéria és felszereltségi szint lehet a számodra a legmegfelelőbb.

Motorkínálat, teljesítmény

A Ford Ranger 2022-es motorkínálata meglehetősen egyszerű – mindössze egy 2,0 literes négyhengeres motor áll rendelkezésre három teljesítmény fokozattal. Választhatunk egy 128 lóerős 2.0 Ecoblue, egy 168 lóerős 2.0 Ecoblue és a csúcskategóriás 213 lóerős 2.0 Ecoblue motorok közül.

A 213 lóerős Ecoblue több mint elfogadható gyorsulást biztosít. Alacsony fordulatszámon is erősen húz, és ez bőven elég ahhoz, hogy rövid időn belül felgyorsuljunk az autópályán, vagy előzhessünk vele az utakon. A szélesebb, nehezebb Raptorban azonban ez a motor nem igazán megfelelő, vagy, ha gyors teherautóra vágyik valaki, akkor a Wildtrak ajánlható.

A Ranger legerősebb, 2,0 literes dízelmotorja az egyik legsimább motor a kategóriájában, de ha a SUV-ok kifinomultságára számítunk, egy kicsit csalódottak lehetünk a mindig jelenlévő dízel hang miatt.

Ennek ellenére előnyt jelent az alapfelszereltségű 10 sebességes automata sebességváltó (a kisebb teljesítményű motorok 6 sebességes kézi sebességváltót kapnak). Az extra áttételek elősegítik az alacsony sebességű gyorsítást, miközben csökkentik a motorzajt utazás közben, bár ha gyorsítunk, eltarthat egy ideig, amíg reagál erre a motor.

Ahogy az várható volt, az Ecoblue 213 lóerős motor elég erős ahhoz, hogy megbirkózzon bármilyen teherrel. A raktéren 1024 kg-nyi árut is elhelyezhetünk, és 3500 kg-ig vontathatunk is vele, bár azt le kell szögezni, hogy nem fogja bírja egyszerre mindkét maximumot. 

miert_vegyunk_ford_rangert_02-2

Futómű, vezetési élmény

Ami az utazást illeti, a Ranger minden sebességnél sokkal nyugodtabb élményt tud nyújtani, mint akár a Toyota Hilux, és ez teszi a Rangert a legkényelmesebb pick-up-pá. Mint sok pick-up, autópályán is előfordulhat némi ingadozás a hullámzás miatt, de ez nagyon jól irányítható, és soha nem nyugtalanít.

A Ford kifinomultabb hátsó felfüggesztést adott a Raptor változatnak, amely javítja a menetkényelmet, különösen változó terepen. Lenyűgöző módon a Fox Racing lengéscsillapítók és a körbefutó tekercsrugók azt eredményezik, hogy minél gyorsabban haladunk pl. terepen, annál simább lesz a futás.

Az agilis kezelhetőség nem feltétlenül elsődleges a haszonjárművek között, de a Ranger az egyik legfürgébb pick-up, amit megvásárolhatunk. A szűk kanyarban befordulva értékelni fogjuk a kormányzás pontosságát és reagálását, valamint a Ranger karosszéria dőléssel szembeni ellenállását, ami különösen a Hiluxban és némileg kisebb mértékben az Isuzu D-Maxban jelenthet problémát.

A Raptor felszereltsége megerősített alvázat és nagyobb futómű-kanyarvonalat kapott, valamint hatalmas terepabroncsokat, amelyek mindegyike hozzájárul ahhoz, hogy terepen még inkább használható legyen, mint a Ranger sorozat többi tagja. Közúton azonban ezek a változtatások a karosszéria valamivel nagyobb dőlését eredményezik a kanyarokban.

Minden modell rendelkezik négykerék-meghajtással, valamint a hátsó differenciálmű reteszelésének lehetőségével (a Wildtrak és a Raptor alapfelszereltsége), hogy javítsa a terepjáró képességet, de azt javasoljuk, hogy Ranger-t tartsd kétkerék-meghajtású üzemmódban az úton. Ez segít abban, hogy finomabban kormányozhass alacsony sebességnél (négykerék-hajtásnál nem fordul olyan élesen), és kevesebb üzemanyagot fogyaszt. A legtöbb pick-uphoz hasonlóan, ha nincs semmi a csomagtérben, a hátsó kerekek súlyának hiánya miatt nagyobb a valószínűsége annak, hogy nedves úton elvesztik a tapadást.

A Ranger kabinja

Sokan szeretik a nagy méretű SUV-okat vagy pick-upokat a magas vezetési pozíciója miatt, és ha Te is közéjük tartozol, akkor értékelni fogod a magasztos Ford Rangert. Még a belépőszintű modelleknél is kényelmes, négy irányban állítható, kézi állítású üléssel látják el a vezetőt, a Limited és Wildtrak modelleken pedig alapfelszereltség a nyolc irányban (deréktájban is) elektromosan állítható ülés.

A Raptor már testreszabott üléseket kapott, amelyek még sziklás terepen is kényelmesek. A kényelmes ülések azonban nem veszik figyelembe a Ranger eltolt pedáljait, a bal láb kínos formájú lábtartóját, vagy azt, hogy a kormánykerék nem állítható úgy, hogy rendesen elérjük. 

A belépő szintű Ranger XL monokróm képernyős infotainment rendszerrel érkezik, amely meglehetősen egyszerű, de rendelkezik Bluetooth-szal és DAB rádióval. Ha az XLT-t preferáljuk, egy 8,0 hüvelykes Ford Sync érintőképernyős infotainment rendszert kapunk, míg a Limited, Wildtrak és Raptor verziók mind ugyanazt a képernyőt kapják a Ford legújabb Sync 3 szoftverével. A Sync 3 rendszer Apple CarPlay és Android Auto okostelefon-tükrözést tartalmaz, de csak a Wildtrak és a Raptor rendelkezik alapfelszereltségként beépített műholdas navigációval.

A magas vezetési pozíció és a viszonylag vékony szélvédőoszlopok jó előrelátást biztosítanak, de a Ranger kis hátsó ablaka és hosszú raktere megnehezíti a mögötte lévő dolgok megfigyelését. Szerencsére az első és a hátsó parkolóérzékelők és a tolatókamera a Limited változattól felfelé az alapfelszereltség része, míg a LED-es fényszórók javítják a láthatóságot, elsősorban éjszaka.

miert_vegyunk_ford_rangert_05-5

Ülések és kényelem

A Ford Ranger szimpla kabinos Regular Cab változata szigorúan kétüléses, de ezek az ülések bőséges helyet biztosítanak két felnőttnek, még ha magasak is. A Super Cab változat első ülései mögött egy lehajtható pad található, amelyet alkalmi használatra terveztek. Két felnőtt ülhet rajta, de nem lesz igazán elég hely kinyújtani a lábaikat.

A legtágasabb és legpraktikusabb Ranger – és az általunk is ajánlott – a Double Cab dupla kabinos változat, amely elöl és hátul is jelentős fej- és lábtérrel rendelkezik. Négy magas felnőtt viszonylag könnyen elfér benne, vagy akár öt is, ha a hátul ülők nem bánják ha egy kicsit egymásnak dörgölőznek.

Természetesen minél kevesebb az ülés, annál rövidebb a fülke és annál hosszabb lesz a raktér. A Regular Cab szimplakabinos változat a legtöbb sebességfokozatot képes felvenni, de még a dupla kabinos változat rakterén is elfér egy szabványos raklap.

A maximális hasznos teher tömege nagy mértékben függ a fülke típusától és a motortól, de a legtöbb modell több mint egy tonnát bír, és néhány modell akár 1252 kg-ot is képes elszállítani. A Raptor csökkentett hasznos teherbírása 620 kg, de a legtöbb Ranger 3500 kg vontatására is képes. 

miert_vegyunk_ford_rangert_01-1

Értékelés, összefoglalás

A Ford Ranger modellek haszongépjárműveknek minősülnek, ami rendkívül megfizethetővé teszi cégautóként való üzemeltetésüket. 

A 170 lóerős 2.0 Ecoblue motor nagyszerű választás, ha a Rangert elsősorban munkavégzésre kívánjuk használni. Ha azonban egy olyan pick-upot szeretnénk, amely egy családi kiránduláson is ugyanolyan jól használható, mint az építkezésen, akkor a 213 lóerős 2.0 Ecoblue motor a kiváló választás a 10 sebességes automata sebességváltóval. Az extra morgás nem megy az üzemanyag-takarékosság rovására – mindkettő WLTP együttes értéke 36 mpg. A CO2-kibocsátás 197 g/km a 170 lóerős verziónál és 201 g/km a 213-asnál.

A legolcsóbb XL modell 16 hüvelykes acélkerekeket, többfunkciós kormányt, fűtött szélvédőt és hátsó ablakot, valamint egyéb kiegészítőket kapott, de ez meglehetősen spártai. Bölcsen tesszük, ha legalább az XLT-re, vagy még tovább, a Sormtrak-ra lépünk, hogy további kényelmet, könnyűfém keréktárcsákat és rengeteg krómozott díszítést is kapjunk. A 213 lóerős Stormtrak modellek az Autócentrum Szabó csoport kínálatában jelenleg (2022. október) nettó 14,2 millió forintért vásárolhatóak meg.

A Limited változat még jobb ár-érték arányt képvisel. Egy kis ugrást jelent az árban a 17 hüvelykes acél keréktárcsa, a hátsó ablaküveg, a bőrülések (elöl fűthető), a kétzónás klímaberendezés, a nyolc irányban elektromosan állítható vezetőülés, az első és hátsó parkolóérzékelők, a LED-es fényszórók és a fejlettebb infotainment szoftver, amelyről már korábban beszéltünk. A 170 lóerős Limited modellek az Autócentrum Szabó csoport kínálatában jelenleg (2022. október) felszereltség függvényében nettó 14,5-14,9 millió forint között vásárolhatóak meg.

Ha olyan pick-upot szeretnénk, amely már egy csúcskategóriás, modern autó minden luxusával rendelkezik, akkor érdemes a Wildtrak mellett döntenie. Erősebbnek tűnik, mint a Limited Ranger, 18 hüvelykes könnyűfém keréktárcsákkal, tetősínekkel, LED-es ködlámpákkal és sötétszürke külső kiemelésekkel rendelkezik, ám picit plüssebb a belseje. Bőr sportkormányt, kontrasztvarrással ellátott bőr műszerfalat, állítható fényerejű belső világítást és aktív zajszűrős hangrendszert is kapott. A 240 lóerős Wildtrak modellek az Autócentrum Szabó csoport kínálatában jelenleg (2022. október) felszereltség függvényében nettó 17,1-17,6 millió forint között vásárolhatóak meg.

A Wildtrak a legjobb választás, kivéve, ha az ingázáshoz homokdűnék vagy hasonlók tartoznak, ebben az esetben a Raptor lesz a legjobb Ranger. A 288 lóerős Raptor modellek az Autócentrum Szabó csoport kínálatában jelenleg (2022. október) felszereltség függvényében nettó 20,0-20,3 millió forint között vásárolhatóak meg.

Ha az olcsóbb XL és XLT modelleket választjuk, érdemes megfontolni az opcióként felszerelhető hátsó parkolóérzékelőket. A raktér burkolata és a műanyag raktér betét szintén hasznos lehetőség, hogy megvédjük a pick-up rakterét a sérülésektől, és zárva tarthassuk az értékeinket. A Ranger magas pontszámot ért el a Thatcham biztonsági teszteken.

Hét légzsákkal rendelkezik, és ha hozzáadjuk az opcionális Driver Assistance Pack csomagot, akkor aktív biztonsági készletet kapunk, beleértve a sávtartó asszisztenst, a közlekedési tábla felismerést és az ütközéscsillapítóval ellátott adaptív sebességtartó automatikát. 

A Ford kiábrándítóan rövid, három éves vagy 100 ezer km-es garanciát ad a Rangerre. Ezzel szemben a Toyota akár 10 évre vagy 200 ezer km-re terjedő garanciával rendelkezik (ha rendszeresen szervizeljük egy márkakereskedőnél). Viszont jó hír, most 2022. december 31-ig az Autócentrum Szabó csoport által meghirdetett akció keretében a garancia hivatalos 3 éves időtartama 1 évvel meghosszabbodik. További részletek a weboldalukon: https://www.fordszabo.hu/haszongepjarmu/32/ford-ranger

 

Szerző: Rucz Lajos (fordforum.hu)

2022. október 12.